vrijdag 1 september 2017

Uitdaging KiCoStamps voor september

Deze maand verzorg ik de uitdaging voor september op de facebookgroep van KiCoStamps.
En ik had bedacht om met de vele tekstsheets die KiCoStamps heeft iets te doen. Er zijn genoeg vreemde en aparte teksten, maar daar kun je natuurlijk nog veel andere leuke dingen mee doen.
Een gek verhaaltje maken bijvoorbeeld door teksten te combineren, woorden te verlengen met een ander woord, of juist te verkorten door er een stukje vanaf te knippen.


En ik heb er een achtergrond met de gelliplate bij gemaakt, die ik hier met foto's erbij ook uitleg.

Ik heb eerst 3 kleuren verf op de gelliplate aangebracht, niet teveel verf gebruiken (!),
en dat met de brayer uitgerold.
De brayer afrollen op een kladpapiertje of bijvoorbeeld boekenpapier,
dat krijgt dan ook mooi kleur!
Ik heb hier een oud boek naast de gelliplate liggen.
Er zitten nog resten blauwe verf van vorige prints op de plate, die komen vanzelf op de volgende print terecht, zoals jullie hieronder kunnen zien.

Omdat ik het altijd zo jammer vind dat de plate met formaat 8"x10" niet over de
hele A4 afgedrukt wordt, print ik nog wat resten verf die op de plate zitten
op de rand boven en aan de zijkant van het papier.

Daarna breng ik nog wat blauwe verf aan om de hele pagina van
nog wat blauw te voorzien.
Niet vergeten de brayer weer af te rollen.

 Ik wil ook nog een beetje oranje en roze-rood in de print,
maar ook wat meer patroon .....

..... vandaar dat ik er een stencil op heb gelegd.
In dit geval één van mijn favorieten, de bloemen van TCW.
Als het stencil op de plate ligt, rol ik de brayer er nog even overheen.
En daarna weer afrollen op het boekenpapier.

Na het verwijderen van het stencil ben ik toch nog niet helemaal tevreden. Dus nog wat blauw maar ook roze-rood op de plate, hier een stempel van een achtergrondsheet in afgedrukt.
En de brayer weer afrollen op het boekenpapier.

Hm, nu mis ik toch nog weer het roze-rood,
dus nog maar een keer dat proberen toe te voegen.

Ja, hier ben ik blij mee! 

Nu wordt het tijd om een tekst of verhaaltje te gaan verzinnen, wat eigenlijk nergens op slaat, maar eens kijken hoever ik kom. Ik blader mijn map met tekstsheets door en noteer alles waarvan ik denk, is wellicht bruikbaar voor mijn rare idee.

En ik begin de tekst te schrijven zoals het er uit moet gaan zien.
Ik stempel alles op oud en wat vergeeld boekenpapier op de delen waar geen letters op staan, knip het uit en ga het rangschikken en een beetje uitmeten op de pagina.
De bedoeling was om een kaart te maken, toen was dat te klein en werd het een grote tag. Maar daar paste alles ook niet op, dus uiteindelijk zit het nu op een A4!

Vervolgens alles opgeplakt, de tekst afgedekt met papier en witte spetters gemaakt
met een zogenaamd spetterkwastje.
Met een Pilot Permaball de woorden eerst zwart omlijnd, wat ik daarna ook nog met een witte GelliRoll heb gedaan.
Tot slot de randen met een Distresser bewerkt (dat kan ook met een schaar) en
de randen met zwart gesponst.

Ik ben heel benieuwd wat voor creaties en beetje maffe tekstcombinaties ik op de Facebook groep van KiCoStamps tegen ga komen.
Als je ook mee wilt doen, je hoeft natuurlijk nooit zo'n rare en lange tekst te maken. Korter en/of simpeler kan natuurlijk ook, het gaat erom dat je iets leuks met de teksten doet!
Een paar voorbeelden van nieuwe combinaties of een korte tekst:
Fluit naar de zon
Lenteliefde
Zomerkriebels
Met de zon in je leven ga je niet vliegen maar fladderen
Dwarrel met een bloem in de wind
Heel stoer, heel eigenwijs, heel ondeugend, en een beetje maf


Stempels zijn allemaal van KiCoStamps en komen van de volgende sheets:
Tekstsheet 11, Plate 28
Tekstsheet 13, Plate 44
Tekstsheet 16, Plate 63
Tekstsheet 18, Plate 74
Tekstsheet 19, Plate 76
Tekstsheet 20, Plate 84
Tekstsheet 21, Plate 88
Tekstsheet 22, Plate 98
Tekstsheet 23, Plate 105
Achtergronden 7, Plate 104

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Amsterdam Acrylverf voor de achtergrond met gelliplate
Gelliplate 8"x10"
Brayer
Oud boek om brayer op af te rollen en teksten op te stempelen
The Crafters Workshop, Flower Frentzy, TCW 157
Daler Rowney Acrylic Ink, White 011
Spetterkwastje
Distresser
Pilot Permaball zwart
GelliRoll wit
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails